“Cinta buat Kanata”

Pada 10 tahun yang lalu, di sebuah peranginan Omiwa..

Nama aku Kanata Nonozumi, Kisah cinta aku bermula apabila family aku pergi bercuti di sebuah kawasan peranginan di Omiwa...

Flash back...

Setibanya di sana, dengan pakaian serba biru dari hujung rambut hingga hujung kaki aku terus menuju ke taman yang berdekatan...

Tetapi pada masa itu, aku tidak mempunyai teman untuk bermain bersama... Sehinggalah seseorang budak lelaki menyapa aku...

Jom main sama-sama... Siapa nama awak???

Kanata Nonozumi!

Warna biru tu sangat sesuai dengan kau, Kanata... Nama aku Haruka Jouji... Salam berkenalan... ^^

Setelah 3 hari berlalu....

Tibalah masanya untuk aku dan haruka mengucapkan selamat tinggal..

Kanata, janganlah nangis lagi, aku janji nanti kite jumpa lagi...

Janji??

Janji..

Sejak itu, pertemuan aku dan Haruka merupakan kenangan yang tak akan aku lupakan dan sejak itu juga aku mula suka dan cinta pada Haruka...

Haruka merupakan seorang budak lelaki yang baik hati dan juga peramah... Aku akan ingat janji Haruka yang aku cintai...

Kini... Di Tatsumiya...

Kini aku sudah 17 tahun.. Walaupun usiaku dah meningkat remaja, kenangan aku bersama Haruka 10 tahun yang lepas masih segar dalam ingatan aku...

Pada musim panas yang akan tiba tak lama nanti, aku tekad nak cari Haruka..

Setibanya musim panas, di Tatsumiya Station... Aku bergegas ke kaunter tiket untuk membeli tiket kereta api ke Omiwa...

Selepastu, aku mencari platform untuk ke Omiwa, tiba-tiba...

*berlangar antara satu sama lain**bushhhh*

Ouch!!!!

Sorry! *mengutip poskad*

*menolong pemuda itu mengutip poskadnya* Tak apa-apa, salah aku jugak.. Jalan tak tengok depan...

*tertarik kepada satu poskad* Wah cantiknya!

Awak Kairi Kasugabe kan??? Senior di High School of Japan???

Ya... Hmm... Takpalah... Aku bagi kau poskad tu..

Arigatōgozaimashita Kairi... (Thank you)

ya... Jumpa lagi Kanata...

(die tahu nama aku..?? Hm.. Biarlah..)

Setibanya di flatform kereta api...

Awak Kanata kan??

Huh... Kairi! ya...

Melancong ke?

Nak pergi ke Omiya...

*masuk ke dalam kereta api*

*tarik tangan Kanata*

Pahal kau tarik aku?! Aku kan pergi ke Omiwa... Nanti aku tertinggal kereta api lah! *jawab dengan nada marah*

Hahahahahahaha! Kau salah kereta apilah!

Lawak lah sangat ke?

Ok,ok,ok... Sorry... Aku tak akan tertawa kau lagi.. Marilah, aku temankan kau ke Omiwa..

Tak payahlah... Susahkan kau saja...

Tak apalah.. Aku risau nak biarkan kau pergi sorang-sorang.. Kau nak tahu?? Nak pergi ke Omiwa kena tukar 3 kereta api... Kau mesti sesat punye....

Aku ikhlas laa nak teman kau pergi ke Omiwa.. Kebetulan aku pun nak jalan-jalan nakan angin... Aku belum dicide lagi nak pergi ke mana.... Aku boleh pergi Omiwa dengan kau...

*bercakap dalam hati*(Hmmm, aku sebenarnya tak suka melancong berduan dengan lelaki, tapi demi untuk mencari Haruka yang aku cintai, aku sanggup melakukan apa saja... )

Ok..

Jom!!

Perjalanan ke Omiwa...

Kairi: Perasan tak awak??? Poskad warna biru tuu sesuai sangat kat awak... Kanata: Eh?! Terkejut aku.. Kairi: Kenapa??

Kanata: Hehe.. Lelaki yang aku cinta pernah cakap benda yang sama dekat aku dulu... Sebenarnya aku cari lelaki tuu lah...

Kairi: Kenapa kau nak jumpa lelaki tuu? Kanata: Dulu masa aku pergi melancong, aku spent 3 hari dengan dia.. Lepastu, aku tak jumpa dengan dia lagi. Aku cuma ada sekeping gambar aku dengan dia dan

alamat rumah dia...

Omiwa.. Di sebuah rumah..

Cepatlaa tekan longceng!! Apahal dengan kau ni?? Nak tunggu berapa lama lagi diri kat sini..??

Yelaa yelaa.. nak tekan lah niee!! *tekan longceng**Ting Tong!*

*budak berumur 12 tahun keluar* Awak siapa???

Hei, Kanata, yang tukah, budak lelaki yang cinta tu kee??? *menahan ketawa*

Awak cari siapa???

Kami cari Haruka Souji... Dia pernah tinggal di sini 10 tahun yang lalu...

Maafkanlah, kami baru berpindah disini 4 bulan yang lepas.. Jadi makcik tak tahu tuan punya rumah yang duduk sini dulu pindah ke mana...

Terima Kasih makcik...

Mari, menginap di Hotel Omiwa untuk rehat seketika..

Di Hotel Omiwa Cafe..

Kesian kau... Kau sedih kan??

Taklah... Selagi dia ada di muka bumi ini, selagi tu aku boleh cari dia.. Aku takkan putus asa...

Kanata.. Urm, kalau awak sedih dan sunyi... Saya boleh temamankan awak.. Kalau awak nak laa..

Aku nak pergi ke pantai lah... Nanti aku balik lagi..

Di tepi laut berdekatan dengan Hotel Omiwa, aku termenung sorang diri..

Tanpa ku sedari... Air mataku mengalir..

Kan aku dah kata... Kalau kau sedih.. Aku boleh temankan kau..

Dah! Jangan nangis lagi.. Aku rasa nak terjun laut saja bila tengok kau nangis..

Aku janji aku akan tolong kau cari Haruka. Aku bukan apa, aku tak sanggup nak biarkan kau macam ni... Tapi kai kena janji yang kau tak akan menangis lagi lepas ni..

Kalau kau nak menangis sekalipun, biar aku di sisi kau.. Okay??

Selepas cuti musim panas berlalu...

Aku kembali ke Tatsumiya..

Tatsumiya, di High School of Japan..

Di kelas 4-5 Sakura (kelas yang ke-2 terpandai)

*ini Tohru, kawan kepada Kanata* Kanata... Macam mana dengan cuti panas kau??

*Ni Akira.. Ketua kelas dan kawan kpd Kanata* Apa kau buat sepanjang cuti musim panas kau??

Kanata: Aku pergi cari Haruka! *jawab dengan gembira*

Lagi-lagi Haruka... Kau rasa dia masih hidup lagi ke?

Betul lah, Kanata... Kau asyik cari Haruka kau saja.. Entah-entah dia tak nak jumpa kau, apatah lagi ingat kau...

Kanata: Itu aku tak kisah.. Yang penting cuti sekolah nanti aku n ak cari Haruka lagi... Kairi pun dah janji nak temankan aku...

Khairi?!

KAIRI KASUGABE kah???

Kanata: Ya, Kairi Kasugabe.. *menceritakan pengelaman aku bersama Kairi mencari Harukapada musim panas.. Tanpa aku sedari, aku menjadi perhatian semua mata-mata pelajar perempuan di kelasku...

Sedang aku rancak bercerita, semakin dekat mereka menghapiriku dengan pelbagai reaksi muka dan...

aku terus belari keluar kelas dan aku dikejar oleh mereka.. Tiba-tiba..*

*bush! terlantak Kairi* Ouch!

Kanata?! Kenapa dengan awak ni?? Macam dikejar oleh hantu je... *melihat sekumpulan perempuan sedang mengerja Kanata...*

*cakap kepada sekumpulan pelajar perempuan* Ohh, kamu buli Kanata eh??

Sekumpulan pelajar perempuan beredar..

Tak sangka juga, ramai peminat rupanya... Siapa jadi awek kau mesti kau susah hati .. Silap hari bulan, setiap hari kena buli...

Tak mungkin?! Aku takan biarkan awek yang aku sayang kena buli... Aku akan jaga dan lindungi dia sampai aku mati...

Oh macamtu...

Di dalam kelas...

Kanata, Cuba kau lihat majalah..Ada model yang bernama Haruka, mungkin ni lelaki yang kau cari...

*merampas majalah tersebut dari Tohru*

Di belakang sekolah...

Ni die Haruka yang aku cari...

Kau yakin ke tu Haruka... Nama je sama.. Mungkin orangnya tak sama... Lagipun tak kan kau nak cari dan tanya semua orang kat Jepun ni yang bernama Haruka? Merepeklah kau ni...

Aku tak ada cara lain lagi, hanya ini saya cara untuk aku berjumpa dengan Haruka yang selama ini aku cari dan lagipun, kau kan dah janji akan tolong aku kan???

Baiklah, aku akan teman kau cari dia... Nanti kita pergi sesi pengambaraan <SCHOOL GEM>.

Arigato, Kairi! Kaulah kawan aku yang paling baik! ^_^

Sayang betol aku dengan kau..

Huh?

Tuu lah kali terakhir aku berjumpa dengan dia..

Hari sesi pengambaraan..

Orang bergaduh?! 3 lawan 1?!

3 orang lelaki yg dikena pukul: Hey lari!

*bercakap dalam hati* di tangan aku ada plaster, tp aku nak bagi dia ke tak??

Ehem.. boleh bagi aku plaster tak??

*bagi plaster* nah.. ambilah..

Terima kasih...

Yup.. Muka kau... emm... ha! Mirip dengan model dalam majalah School Gem, kau Haruka???

Ya, aku Haruka.. Why?

Betul kau Haruka?

Aku HARUKA SOUJI! Dan siapa kau? Aku kenal kau kah???

*bercakap dalam hati* aku tak sangka kau tu Haruka Souji yang aku cintai..

Kanata! Mana kau pergi!! Risau aku... Kau lambat datang.. Siapa lelaki ini? Haruka? kau yakin? Ini Haruka yang kau cari? Haruka yang kau jumpa 10 tahun yang lalu???

Kanata Nonozumi.. Warna biru memang sesuai dengan kau, Kanata.. Aku tak tahu kenapa kau cari aku tapi apa yang kau boleh cakap, aku tak nak jumpa kau dan tak nak kenal dengan kau. Lebih baik kau...

batalkan niat kau nak jumpa aku dan lebih baik kau pergi saja..

*Duuusssh!*tumbuk muka Haruka* kurang ajar kau! Kau tak berhak nak cakap camtu pada Kanata! Lelaki tak guna!

STOP!!!!!!!!! *berlari dan tinggalkan Kairi dan Haruka*

Kanata tunggu!

Aku tak percayalah... Perempuan comel macam aku dikecewakan... Hahaha! Kalau kita bertaruh pasti kau menang, yang perempuan macam aku ni pasti akan dikecewakan oleh lelaki macam dia...

Kenapa saya rasa terhuyu-hayang??

*peluk Kanata* Nangislah Kanata.. nangislah sepuas-puasnya.. Aku sentiasa ada di sisi kau, Kanata..

Thanks, Kairi... Thanksss.... Sob, sob..

Di taman bunga..

Thanks ya.. because sudi temankan aku ..

Ok, kau lupakanlah saja lelaki tu dan mulakan episod cinta baru kau tu...

Tidak! Bukan mudah untuk aku lupai orang yang sekian lama aku cintai...

Kau yakin kah Kanata?? yang kau cintai Haruka?? Maksud aku kau mencintai Haruka yang kau jumpa tadi ke atau Haruka yang kau jumpa 10 tahun lalu?

(Adakah aku cintai Haruka yang aku jumpai atau Haruka 10 tahun yang lalu?? Hanya satu cara untuk jawab soalan ini...)

Aku akan keluar date dengan dia..

Apa?! Kau gila ke, Kanata? Aku tak faham... Kemapa kau nak kan dia sedangkan dia sudah melupakan kau??

Aku tak kan putus asa dapatkan dia... Mungkin buka hari ni tapi mungkin suatu hari nanti.. Siapa tahu??

Aku tak nak kau kecewa! Aku tak nak kau menangis and tak kan kau tak faham lagi?!

Tak apalah Kairi! Mulai hari ini kau tak payah tolong aku lagi.. Biar aku usaha sendiri!

SUKAHATI KAU LAH! *tinggalkan Kanata sendirian*

Dah pulang.... *lihat nota pada dinding*

Harini mama dan papa ada urusan kerja di Busan, Korea.. So kamu tolong jaga rumah ni dengan baik... Love, Mama..

Aku juga keseorangan..

*baring di katil* *menguap* *telefon berdering: ringtone-Payphone* *Mama call* *jawab telefon dari mama*

Helo mama? Kenape?

Mama: tak.. mama risaudengan kamu ni... Nata dah makan?

Belum.. Mungkin Nata masak ramen nanti... tak yah nak risaukan Ruka.. Ruka baik di sini..

Mama: Oh... Betul ni? Tak ada apa hal? Jangan nanti mama pulang Nata pengsan kebuluran... Tu mama takut ni...

Ye... Nata baik-baik je... Bile mama nak pulang?

Mama: Mungkin.... 2 minggu akan datang??? Oklah.. Jaga diri baik-baik, Nata...

Ok.. Bye... *letak telephone* *pergi ke kedai yang berdekatan dengan rumah*

Dah beli ramen... Nak masak di rumah laa.. lapar..

*ambil periuk* *basuh periuk dan tambah air* *letak di atas dapur* *switch on api* *buka pelastik ramen* *letak ramen belum masak ke periuk* *dibiarkan selama 3 minit*

*kacau sehingga sebati dan angkat periuk ke meja makan* *tutup api dapur* *ambil chopstik dan mangkuk*

*makan ramen* huh! baru kenyang! *makan hingga licin periuk* *bersihkan tempat makan dan semua barang yg telah dipakai*

*mandi* *bersiap dengan pajama*

*baring di katil dan tutup mata*

Keesokkan harinya...

*bangun dari tidur* *menguap* *terus ke bilik mandi*

*pasang kasut*

*kunci pagar dan pintu rumah*

Semalam aku jumpa dia kat sini, mungkin dia akan lalu kat sini..

Ape kau buat kat sini??? *senyum sinis*

Kan aku dah kata... Jangan cari aku lagi! Aku tak nak jumpa kau! Lupakanlah niat awak tu...

Tapi... aku nak jumpa kau, Haruka! Kan kau dah janji....

*menarik tangan Kanata dan pergi tempat sesuatu*

Ni pub kan?

Hey, ni pelayan kau yg baru... harap kau suka...

*pegang tangan Kanata*

Jangan sentuh aku!

Tolong! Tolong aku.... KAIRI!!!!!!

*tumbuk pemuda tadi*

Lambatlaa kau panggil aku!

Mana kau tahu aku kat sini???

Wei!!! Kau ingat aku nak biarkan kau sorang camtuu je? Sebab tuu aku ikut kau diam-diam...

Konichiwa Kairi... Because tolong aku...

Lupakanlah saja lelaki tuu!! Dia takkan faham perasaan kau, Nata!!

Haruka: Betul apa dia cakap...

Kalau kau tak nak sesuatu terjadi kat kau, lebih baik kau jauhkan diri dari aku! Lupakanlah aku dan Haruka yang dulu kau jumpai sudah tak wujud!

Kau tak faham Haruka! Betapa sakitnya hati aku, betapa pedihnya hati aku bila kau suruh aku lupakan Haruka yang selama aku cintai???

Kenapa aku tak boleh terus sukakan kau? Cintakan kau?? Apa salah aku??? Kenapa kau bencikan aku????

Aku bukannya benci kau, tapi aku cuma tak fahammaksud 'menyukai' yang kau cakapkan tuu... Lagipun aku susah nak percayakan benda-benda tu... Aku tak akan dapat mencintai atau menyukai sesiapapun..

Atau mungkin selama-lamanya...

Tapi, kenapa Haruka? Kenapa? Kenapa kau jadi begini?

Kanata, ingat tak tempat peranginan yang pernah kita jumpa dulu? Dulu ada seorang budak lelaki dan kedua-dua ibu bapanya saling sayang-menyayangi dan mereka selalu bersama ke mana-mana sahaja...

Hidup mereka sangat bahagia, sesiapa memandang pasti akan tahu betapa bahagianya keluarga itu.. Tapi, kedua-dua ibu bapanya bercerai...

Kenapa mereka bercerai?? Sedangkan mereka saling menyanyangi? Sejak itu, anaknya tak tahu erti apakah kasih sayang yang sebenarnya..

Di kawasan peranginan tuu lah, tempat terakhir mereka sekeluarga luangkan masa bersama-sama.. Dia tak mahu ingat lagi kenangan lama termasuklah kenangan bersama Kanata Nonozumi...

Kanata, aku tak akan mencintai kau dan aku nak kau hentikan apa yang kau buat.. Aku nak kau lupakan aku.. Aku adalah masa silam kau dan tak mungkin akan jadi teman hidup kau. Selamat tinggal, Kanata..

Kanata, lupakan saja Haruka.. Dia tak hargaipun apa kau buat..

Tidak! Kau tak faham Kairi! Walaupun 3 hari aku bersama dengan dia, sudah cukup untuk aku jatuh cinta dengannya...

Macam mana dengan Haruka sekarang?? Bolehkah kau lafaz yang kau cintakan Haruka?? Kalau kau tak boleh melafazkan yang kau cintakan dia, itu bermakna kau hanya bercinta dengan bayangan kisah lalu...

Marilah, aku temankan kau...

*duduk bersama Kanata* Dahlaa tu... Aku pelik.. kenapalah kau susah sangat lupakan dia? setelah apa dia buat kat kau? lupekan je die tu...

Aku tak boleh... Sebab aku cinta dia!

Apa kau ni? Dah berpuluh-puluh aku cakap, lupakan dia yg tak pernah menghargai kau... kenapa kau tak pandai menilai org yang kau cintai? dengan org yg kau cintakan kau?! Kau tak nampak ke?

Org yang cintakan kau, ambil berat pasal kau, lindungi kau dan sentiasa ada disisi kau ketika kau sedih sebenarnya di depan mata kau!

Kai..ri..?

Dahlah! aku nak balik! aku dah tak boleh temankan kau lagi..

ape maksud Kairi tadi??

Seminggu kemudian... Di sekolah Kanata...

Waktu rehat....

Kenapa kau nampak muram je, Kanata? *tanya Tohru*

A'ah! selalunya kau tak banyak termenung? ape masalah kau? bagi tahulah... mana tahu kami dapat tolong??*sambung Akira*

*Kanata menceritakan segala-galanya yg berlaku antara Kanata, Haruka dan Kairi*

Kanata: aku tak fahamlah aku maksud Kairi.. Akhir-akhir ini dia macam nak elak diri dari berjumpa dengan aku apabila bertemu...

Lembablah kau ni Kanata... Kau takkan lah tak dapat nak tangkap dengan apa Kairi buat... Kairi buat camtu sebab dia CINTAKAN kau... *sambil mencubit tangan Kanata*

yelaa Kanata. Mungkin Kairi elakkan diri berjumpa dengan kau, sebab dia tak nak tengok kau bersedih.. Dia tak nak sanggup tengok org yg dia sayang menangis disebabkan perbuatan Haruka..

Langsung tak menghargai apa yang kau dah buat... :]

Dah lah.. rehat nak habis ni... kami beredar dulu.. bye!~

(Kairi cintakan aku? Sayangkan aku?) Ish!~ Kenapa aku tersebut nama Kairi? Wajah Kairi selalu terbayang di minda ku...

Kring!!! Waktu rehat tamat...

*Sepanjang pembelajaran, aku tak dapat tumpukan sepenuh perhatian pada cikgu apa yang diajarkan.. Kata-kata yang diucapkan oleh Tohru dan Akira menggangu fikiran ku...*

*Mungkin kata-kata Kairi adalah benar?! Selama ni aku hanya mencintakan Haruka yang lalu, kini aku mencintai dan suka pada Kairi?? But, are true he love me??*

*macam mana kalau dia sengaja cakap macam tu supaya aku melupakan Haruka??*

*Ish! banya betulah soalan di mindaku ini.... Selepas habis kelas, aku mesti berjumpa dengan Kairi untuk mendapat kepastian...*

Kring!!! Waktu pembelajaran dah tamat.. Setelah mendengar lonceng berbunyi, Kanata terus bergegas berkemas dan keluar kelas untuk mendapatkan Kairi..

Mane Kairi ni??

Cari Kairi?? Saya tengok dia pergi ke Stor Sukan.. Mungkin die simpan alat sukan..

Arigato ni zai mas..

Kairi! *tercungap-cungap*

Kanata, ape yang kau buat kat sini?

betul ke yang kau sayang dan cintakan aku???

Ape yang kau tanya ni?

Kairi, aku perlukan jawapan kau... Betul ke kau suka kat aku?

Ya, Kanata... Aku memang sukakan kau sejak pertama kali aku berjumpa dengan kau.. Malah aku mula sayang dengan kau...

*PAANNG!* Bodoh!! *terus menampar muka Kairi*

Kenapa dari dulu lagi kau tak cakap yang kau sukakan aku? selamani aku ingat hanya hati aku saja yg terluka akibat Haruka terhadap aku.. Tapi aku sangka perbuatan kau telah melukakan hati kau yg ...

sering menemani aku di saat-saat aku sedih dan sunyi.. Bertapa bodohnya Kairi tak berterus-terang dengan aku.. Kalaulah dari dulu lagi kau cakap kau sukakan aku, mungkin aku melupakan Haruka dan ...

tidak dikecewakan oleh Haruka macam mana dia kecewakan ak....

*lantas mencium Kanata* Kau ni banya membebellah sehingakan aku penat dengar leteran kau... Kanata, Ashiteru.. Aku nak kau jadi milik aku selamanya dan aku tak puteri aku bersedih lagi..

Awak bodoh dan lembap.. *pukul-pukul manja*

Hahaha

Happy ever after.. The End...

B
e
f
p
q
r
s
K
O
Keyboard Shortcuts
  • J Next page
  • K Previous page
  • [ First page
  • ] Last page
  • E Enable/disable bubble animation
  • 0 Manual page turning
  • 1 Slow page turning
  • 2 Normal page turning
  • 3 Fast page turning
  • P Start/stop auto page turning
  • ? Show keyboard shortcuts
Play Again
More Stories
Posted at 2013/01/13 22:49 Viewed 8 times

From Author

(Sumber: E-Pop Malay) (Penulis: Raja Nur Amalia Bt. Raja Safarudin (17 Tahun))

Comments

Login to Write your comment
この素晴らしい世界に祝福を! 15 邪教シンドローム【電子特別版】 (角川スニーカー文庫) 魔法科高校の劣等生(27) 急転編 (電撃文庫) ソードアート・オンライン21 ユナイタル・リングI (電撃文庫)